FANDOM

Śmierć to jedna z antropomorficznych personifikacji oraz jeden z czterech, a właściwie pięciu, Jeźdźców

Death Discworld

Apokalipsy. Wygląda jak ludzki szkielet noszący czarny płaszcz. W jego oczodołach płoną dwie niebieskie gwiazdy. Mówi bardzo głębokim głosem, przywodzącym na myśl trzaskanie wrót w krypcie głęboko pod ziemią.

Charakter Edytuj

Śmierć wbrew pozorom nie jest bardo ponury. Jest empatyczny, lubi dzieci, Przyjaźni się ze swoją wnuczką Susan. Nie rozumie jednak mechanizmów rządzących ludźmi. Nie rozumie wielu zachowań i zwyczajów. Ograniczenia takie jak czas i przestrzeń go nie obowiązują, przez co staje się nieco zagubiony w niektórych sytuacjach, jak np. w jaki sposób odryglować drzwi.

Kiedy obejmuje "posadę" Wiedźmikołaja podczas Strzeżenia Wiedźm bardzo wczuwa się w swoją rolę - podoba mu się wizja pomagania innym. Jest to dla niego odskocznią od codziennych obowiązków związanych z odbieraniem życia.

OrężEdytuj

Do oddzielania dusz zmarłych osób od ich ciał Śmierć używa kosy, lub, jeśli jest to władca, miecza. Każda z tych broni jest wyjątkowo ostra (w Kosiarzu z braku lepszej ostrzałki naostrzył kosę światłem), mogą one przeciąć niemal wszystko. W związku z tym emanują one błękitne światło. Rozmiar broni używanej przez Śmierć jest uzależniona od wielkości stworzenia, kończącego swój żywot.

Śmierć potrafi sam wytworzyć swój oręż. W książce Wiedźmikołaj, Susan traci Miecz, który zabrała z rezydencji Śmierci, ale on mówi jej, żeby się nie przejmowała, bo zrobi sobie nową.

Biblioteka i sala życiomierzyEdytuj

W domu Śmierci znajduje się sala wypełniona życiomierzami wszystkich śmiertelnych (i nieśmiertelnych) istot na Dysku. Księgi w jego bibliotece stanowią swoiste autobiografie wszystkich, którzy są pod władzą Śmierci. Każda z nich, napisana w języku, jakim posługuje się dana istota, opisuje wszystko, co się z nią dzieje. Księgi osób urodzonych ponad 500 lat temu są przenoszone do archiwum. W większości wypadków osoby te już dawno przeniosły się na tamten świat, lecz jest tam również m.in. kilka tomów dotyczących Alberta, maga żyjącego dawno temu, który został sługą Śmierci, zyskując w ten sposób nieśmiertelność, o ile będzie przebywał w jego domu.

Mort i YsabellEdytuj

Śmierć adoptował kiedyś (dokładny czas nie jest znany) dziewczynę o imieniu Ysabell. Przyglądała się pracy przybranego ojca i uczyła się, jak ją wykonywać. Ponieważ w domu Śmierci czas nie płynie, Ysabell ciągle była nastolatką. Pewnego dnia Śmierć wziął na ucznia Morta. Jest to opisane w książce pt. Mort. Chłopak uczył się profesji i mistrza i pomagał mu wykonywać jego obowiązki. Mort i Ysabell zakochali się w sobie i zdecydowali, że nie chcą być nieśmiertelni, lecz żyć i dorosnąć. Urodziła im się córka, Susan.

KsiążkiEdytuj

Śmierć występuje w każdej książce z cyklu o Dysku, z wyjątkiem Wolnych Ciutludzi. Jego wypowiedzi są pisane wersalikami lub kapitalikami.

Ciekawostki Edytuj

  • Istnieje odrębna Śmierć Szczurów. Wygląda jak szczurzy szkielecik w pelerynie.
  • W krainie Śmierci nie ma kolorów. Wszystko jest czarne, ew. ciemnogranatowe, lub ciemnozielone.
  • Posiada konia Pimpusia.