FANDOM

Ankh-Morpork
Godlo AM
Godło Ankh-Morpork
Dewiza: 1. Merus in pectum et in aquam
2. Quanti canicula illa in fenestra

(1. Czystość w sercu i na wodzie
2. Po ile jest ta suka w oknie
)
Język urzędowy morporski
Język używany rozmaite, m.in. morporski, krasnoludzi
Stolica Ankh-Morpork
Głowa państwa patrycjusz Havelock Vetinari
Powierzchnia
 • całkowita

ok. 50 mil² – 130 mil²
Liczba ludności ()
 • całkowita 
 • gęstość zaludnienia

ok. 1 mln
osób/km²
Jednostka monetarna 1 dolar ankhmorporski = 100 pensów; 1 korona = 1000 dolarów (AMD, A$)

Ankh-Morpork to miasto-państwo położone nad Morzem Okrągłym, jest największą aglomeracją Świata Dysku. Zamieszkują ją wszelkie gatunki występujących na Dysku istot rozumnych. Najsławniejszą i najstarszą dzielnicą są Mroki.

Pierwszą budowlą Ankh-Morpork była Wieża Sztuk Niewidocznego Uniwersytetu, wokół której powstała ta uczelnia i reszta miasta. Wieża ta jest też najwyższą budowlą w okolicy, a z jej szczytu można ujrzeć Krawędź.

Dawniej królestwo, teraz ma na czele Patrycjusza (obecnie lord Vetinari). Ankh-Morpork leży nad Ankh, jedyną rzeką na Dysku, którą da się kroić nożem. Miasto znajduje się na osiowym krańcu Morza Okrągłego.

Miasto posiada wiele barów, stowarzyszeń, operę, teatr „Disc” oraz własną Straż Miejską. Znakiem rozpoznawczym Ankh-Morpork są dwa hipopotamy, które znajdują się w herbie miasta.

Gildie Ankh-MorporkEdytuj

W Ankh-Morpork działa wiele gildii, zrzeszających rozmaite społeczności. Poniżej zamieszczono listę części z nich:

Swiat Dysku stub To jest tylko zalążek artykułu dotyczącego miast. Jeśli możesz, rozbuduj go.

Tekst wytłuszczony