Świat Dysku Wiki
Advertisement

"Cały ten wampiryzm nie jest taki, jak o nim mówią. Nie można wychodzić w dzień, nie można jeść czosnku, nie można się przyzwoicie ogolić..."

~Arthur Winkings, Kosiarz

Arthur Winkings  - Hrabia Nosfrontatu, wampir z Ankh-Morpork, pod presją żony rozpaczliwie próbujący dopasować się do wampirycznych standardów. 

Wygląd[]

Arthur jest niskim i przygarbionym mężczyzną w średnim wieku. Jak przystało na wampira, nosi strój wieczorowy, jednak czyni to niezbyt chętnie. Mimo, że próbuje ubierać się jak wampir, daleko mu do wampirzej elegancji. Jego strój wygląda jak o kilka numerów za duży kostium operowy. Na głowie nosi cylinder, którego nie da się całkiem rozłożyć, przez co wygląda jakby spoglądał na świat spod harmonii. 

Arthur potrafi zmieniać się w małego, tłustego nietoperza. Potrzebuje jednak rozpędu, żeby w ogóle utrzymać się w powietrzu. 

Osobowość[]

Arthur ma mentalność typowego przedstawiciela niższej warstwy klasy średniej Ankh-Morpork i męczy go wampiryzm, o który nikogo nie prosił. Jest dość uległy względem żony, która nalega, aby zachowywał się jak prawdziwy wampir, ale zakazuje mu gryzienia młodych dam "w powiewanych pinioarach". Jest zły, że musi budować w domu kryptę i przekopywać podwórko zakładając fosę. Uważa, że prawdziwe wampiry nie muszą robić tego samodzielnie. Mimo tego dzielnie, choć nieudolnie, stara się zachowywać jak na wampira i hrabię przystało.

Nosfrontatu

Biografia[]

Arthur był dobrze zapowiadającym się hurtownikiem w branży owocowo-warzywnej w Ankh-Morpork. Pewnego dnia otrzymał od prawnika elegancki list, informujący go o otrzymaniu spadku po wuju, którego był jedynym żyjącym krewnym. W ramach spadku uzyskał tytuł Hrabiego Nosfrontatu oraz pięćdziesiąt akrów powierzchni urwiska, z którego spadłaby kozica i zamku, z którego uciekłyby karaluchy, a także zaległe od 300 lat podatki. 

Arthur został również wampirem, chociaż nie zostaje dokładnie wyjaśnione w jaki sposób się to stało. Przez trzy dni leżał sztywny, po czym go pochowano. Obudził się w trumnie, gdzie odkrył jedną z pierwszych karteczek Rega Shoe ("Nie musisz leżeć bezczynnie") i wydostał się z niej, doprowadzając kapłanów do wstrząsu.

Arthur nie przemienia Doreen w wampira, ponieważ nie widzi powodu, dla którego miałby gryźć swoją żonę po trzydziestu latach małżeństwa. Zostaje w Ankh-Morpook i wciąż jest typowym przedstawicielem dolnej warstwy klasy średniej, jednak pod presją żony buduje w domu kryptę z tanich desek, kupionych w hurtowni materiałów budowlanych trolla Kreduły, a także kopie na podwórzu wokół domu fosę. Wraz z żoną należy do Klubu Od Nowa, gdzie spotykają się z innymi nieumarłymi.

Jak reszta nieumarłych, Arthur nie jest podatny na magię pasożyta miast - centrum handlowego i bierze udział w ratowaniu swojego miasta przed zagładą. W tej misji bardzo przydaje się jego umiejętność przemiany w nietoperza.

Ciekawostki[]

  • Arthur Winkings jest pierwszym wampirem pojawiającym się w serii książek o Świecie Dysku.
  • Nosfrontatu (w oryginale Notfaroutoe) to sparodiowany Nosferatu.
Advertisement